Beranda Internasional Anwar Ibrahim Ancam Anggota Parlemen yang Sebar Fitnah Dirinya

Anwar Ibrahim Ancam Anggota Parlemen yang Sebar Fitnah Dirinya

Anwar Ibrahim Anggota Menuntut Anggota Parlemen Ahmad Amzad Hashim Minta Maaf Atas Fitnah kepada Dirinya (FMT)

Kuala Lumpur, aktual.com – Perdana Menteri (PM) Malaysia, Anwar Ibrahim kali ini memberi tenggat waktu 5 hari kepada seorang Anggota Parlemen bernama Ahmad Amzad Hashim untuk menyampaikan permohonan maaf karena membuat pernyataan fitnah kepada dirinya. Anwar pun mendesak Amzad untuk menghapus postingannya di Tiktok dan berjanji untuk tidak lagi menyebarkan fitnah terhadap dirinya.

Dalam sebuah video yang beredar di Tiktok, Amzad menuding sebagai penasihat ekonomi Selangor, Anwar Ibrahim mendapatkan bayaran sebanyak RM 15 juta per tahun dan bukan sebesar RM 1 setahun.

Dikutip dari Malaysiakini, Anwar menyebut video yang disebar di Tiktok tersebut berniat jahat untuk merendahkan martabatnya. Anwar juga menuding Amzad mengejek pengampunan yang diberikan Raja Malaysia kepada dirinya.

Menurut surat tuntutan yang beredar, Anwar menuntut ganti rugi substanstif dari Amzad terkait kerugian nama baik dan reputasinya. Dia juha menuntut Amzad untuk membayar semua biaya perkara atas berlangsungnya persidangan. Tindakan hukum tersebut akan mulai diambil jika Amzad gagal memenuhi tuntutan sesuai tenggat waktu yang diberikan.

Sebagai informasi, Amzad merupakan mantan wakil Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia di era pemerintahan PM Ismail Sabri. Sebelumnya mantan PM Muhyiddin Yassin juga pernah membuat pernyataan yang menyebut Anwar Ibrahim menerima bayaran sebesar RM 15 juta saat menjadi penasihat ekonomi di Selangor.

(Megel Jekson)